Statut gminy

Statut gminy to akt prawa miejscowego zawierający przepisy ustrojowo-organizacyjne obowiązujące w gminie. Przepisy statutu gminy regulują organizację, zakres i sposób działania gminy.

Uchwalenie statutu gminy należy do wyłącznej właściwości rady gminy, która jest w tym zakresie związana przepisami ustawy o samorządzie gminnym i ustawami, które przesądzają o ustroju gminy.

Statut gminy zawiera regulacje dotyczące organizacji wewnętrznej rady gminy, funkcjonowania jej komisji, zasad działania komisji rewizyjnej, pracy wójta/burmistrza/prezydenta miasta oraz zasad tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych. Ponadto reguluje zasady tworzenia i działania klubów radnych gminy.

Częścią statutu gminy mogą być załączniki zawierające mapę gminy, opis herbu i flagi gminy, wykaz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych. Statut gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym



Załączniki: